درامد نجومی صنعت بازی

به نام خدا,در ادامه مباحث مربوط به بازی سازی.به نظرم رسید که نگاهی به در امد حاصل از فروش بازی های رایانهای در دنیا و ایران بپردازیم و بتونیم اطلاعات خوبی در این زمینه بدست بیاریم.پس من ازتون دعوت میکنم که این مطلب رو به صورت کامل مطالعه کنید.

 

درآمدي که معتبرترين نهاد پژوهشي در عرصه صنعت سرگرمي (house water price) براي بازار جهاني بازي در سال جاري ميلادي پيش بيني کرده است 87 ميليارد دلار يعني دو برابر درآمد نفتي ايران در سال گذشته است. چنين رقمي نشان دهنده اهميت بازيهاي رايانهاي و تاثير و فراگيري اين بازيها در جهان امروز است. صنعت بازيهاي رايانهاي که عمري 40 ساله دارد اکنون به صنعتي مهم و تاثير گذار از نظر اقتصادي، فرهنگي، سياسي و... تبديل شده است. راه هاي کسب درآمد در دنياي بازي هاي ويديويي به ساخت يک عنوان و فروش آن ختم نمي شود و زماني که يک بازي ويديويي ساخته مي شود و سازندگان آن مي توانند با استفاده از ارايه محتويات جديد براي مدت ها عنوان خود را زنده نگه دارند و البته درآمد کسب کنند. به عنوان نمونه پس از گذشت چند ماه از انتشار يک بازي ويديويي مانند فرقه حشاشين يک(DLC بخش هاي جديد قابل دانلود براي يک بازي ويديويي) جديد براي بازي منتشر مي شود و کساني که عاشق اين بازي بوده اند بي چون و چرا و به سرعت DLC جديد را خريداري مي کنند. حالا فرض کنيد يک ماه بعد يکDLC جديدتر براي بازي منتشر شود و به همين ترتيب سازندگان يک بازي ويديويي براي مدت ها مي توانند از اثر خود براي کسب درآمد استفاده کنند. صنعت بازي هاي رايانه اي جاي خود را در عرصه هاي مختلف باز کرده است تا جايي که،گينس تاکنون چهار جلد کتاب درباره رکورد هاي ثبت شده در بازي هاي رايانه اي منتشر کرده است. نسخه جديد کتاب رکورد هاي گينس سال 2011 که به بازي هاي رايانه اي اختصاص يافته است نشان دهنده اين واقعيت است که امروزه انسان ها در هر سني به بازي هاي رايانه اي و ويديويي علاقه دارند. جوان ترين رکورد دار اين کتاب "ريوتا وادا"ي 9 ساله از توکيو است که توانسته در مرحله حرفه اي يک بازي رايانه اي امتياز قابل توجهي به دست آورد. مسن ترين رکورد دار اين کتاب نيز "جان بيتز" 85 ساله از ويسکونزين است که در بازي بولينگWii به امتياز دو هزار و 850 دست پيدا کرده است. او دستگاهWii خود را در سال 2008 خريداري کرده و از آن زمان تا به حال به تمرين بازي بولينگ پرداخته است. همچنين رکورد دار بازي "گيتار هيرو" در جهان مردي به نام دني جانسون است که توانسته در سال 2009 در اين بازي 985 هزار و 206 امتياز به ثبت برساند و در پي او زني به نام "آني لنگ" با تلاشي سه ساله که در هفته هاي اولي 8 ساعت از روز او را اشغال مي کرده است، توانسته اولين زن رکورددار بازي گيتار هيرو در جهان شناخته شود. از مقاومت تا پذيرش اين واقعيت دارد که که کشور ما بايد به بازي هاي رايانه اي به عنوان يک پروژه فرهنگي - اقتصادي خارجي نگاه کند. 40 سال پيش زماني که اولين بازي هاي ويديويي وارد بازار شدند ما هيچ اطلاعي از اين صنعت نداشتيم اما، خيلي زود به وارد کنندگان بازي هاي رايانه اي تبديل شديم و اکنون مي توانيم خود را مصرف کنندگان مهمي در اين زمينه به حساب آوريم. با وجود اينکه اکنون بسياري از جوانان و نوجوانان ايراني با بازي هاي رايانه اي آشنا هستند و درصدي از زمان خود را به اين بازي ها اختصاص مي دهند اما، رفتار ما نسبت به اين صنعت رفتار دوگانه اي حاکي از مقاومت و پذيرش است. هنوز هم که هنوز است کارشناساني هستند که با بيان زيان هاي بازي هاي رايانه اي، اين سرگرمي را نقد مي کنند و از افراد و خانواده ها مي خواهند در برابر وسوسه مبهم بازي مقاومت کنند. کارشناس اداره روان وزارت بهداشت در اين باره مي گويد: مهمترين ويژگي بازي هاي رايانه اي نشان دادن دنياي جذابي از تصاوير پرتحرک و زنده با صداهاي مهيج است و به دليل خصوصيت رواني و تاثيرپذيري کودکان، تاثيرات بدي روي آنها مي گذارد. به گفته مهديه وارث وزيريان بازي هاي رايانه اي به دليل جذابيتي که دارند، روح و جسم کودکان را مطيع خود مي سازد و به عالمي از تخيلات مي برد و در اين شرايط کودکان خود را محور و قهرمان اصلي ماجرا مي پندارند و چون عامل بودن خود را مي بينند برايشان لذت بخش است. او ادامه مي دهد: بيشترين نگراني از بازي هاي رايانه اي به اين دليل است که در طراحي آن از جديدترين و جذابترين چهره ها و شخصيت ها استفاده مي شود که از نظر محتوا، از سنت ها و باورهاي ما دور هستند و اگر اين بازي ها با الگوهاي فرهنگي و اجتماعي کودکان سازگار باشد در بعضي مواقع مي تواند تاثيرات خوبي را بر يادگيري بچه ها داشته باشد. اين کارشناس وزارت بهداشت با اشاره به اينکه خيره شدن مداوم به صفحه نمايش رايانه، چشمان کودکان را تحت فشار نور قرار مي دهد و دچار عوارض مي کند، مي گويد: کودکان به هنگام بازي چنان غرق بازي مي شوند که توجه نمي کنند تا چه حد از لحاظ بينايي و ذهني به خود فشار مي آورند و به دليل اينکه کودک در يک وضعيت ثابت تا ساعت ها مي نشيند ستون فقرات و استخوان بندي او دچار مشکل مي شود. او تصريح مي کند: قرار گرفتن پوست در معرض اشعه هايي که از صفحه رايانه پخش مي شود باعث ايجاد تهوع و سرگيجه در کودکان و نوجوانان مي شود. به گفته وزيريان مهمترين مشخصه بازي هاي رايانه اي حالت جنگي اکثر آنها است و اينکه فرد بايد براي رسيدن به مرحله بعدي بازي با نيروهاي به اصطلاح دشمن بجنگد، استمرار چنين بازي ها کودک را پرخاشگر و ستيزه جو بار مي آورد;البته بعضي از محققان براين باورند که هنگام بازي کردن خشونت کودکان و نوجوانان تخليه مي شود. اين روانپزشک خاطرنشان مي کند: کودکان و نوجوانان به دليل اينکه ساعت هاي طولاني پاي رايانه مي نشينند انزوا طلب مي شوند و با ديدن صحنه هاي تکراري، قدرت خلاقيتشان پايين مي آيد. روحيه انزوا طلبي باعث مي شود از گروه همسالان جدا شود که اين خود سرآغازي براي بروز ناهنجاري هاي ديگر است. اوتاکيد مي کند: به دليل جاذبه مسحورکننده اي که اين بازي ها دارد، بچه ها وقت و انرژي زيادي را صرف بازي با آن مي کنند و در اکثر مواقع بازي کردن را به درس خواندن ترجيح مي دهند بنابراين، خانواده ها بايد زمان محدودي را براي بازي فرزندانشان اختصاص دهند که اين زمان مي تواند حدود يک ساعت در روز باشد. با وجود چنين نظراتي درباره بازي هاي رايانه اي، کارشناسان، مسوولان و مردم کشورمان در سال هاي اخير بيشتر به سمت پذيرش بازي هاي رايانه اي رفته اند. بسياري از کارشناسان و نمايندگان مجلس معتقدند بايد در اين زمينه سرمايه گذاري کرد و حضوري فعال داشت. سرمايه گذاري در صنعت بازي 28 فروردين امسال جواد آرين منش رييس کميسيون مجلس شوراي اسلامي درباره بازي هاي رايانه اي گفت: در دنياي کنوني که ابزارهاي سمعي- بصري و رايانه اي نقش موثري را در انتقال افکار و تغيير فرهنگ ها برعهده دارند مسوولان ناگزيرند اين بازي ها را حمايت کنند و سرمايه گذاري بيشتري در اين زمينه انجام دهند. گفته هاي اين نماينده مجلس در حالي بيان شد که دست اندر کاران بازي هاي رايانه اي در کشور در آستانه برگزاري نخستين نمايشگاه و جشنواره بازي هاي رايانه اي در تهران بودند که هشتم تا دوازدهم ارديبهشت در مرکز همايش هاي برج ميلاد برگزار شد. برگزاري اين نمايشگاه به بيان اظهار نظرهاي بيشتري درباره بازي هاي رايانه اي و حضور فعالانه در اين عرصه منجر شد. يک نماينده ديگر مجلس گفت: پيش بيني مي شود در آينده نزديک در دورافتاده ترين روستا ها هم رايانه داشته باشيم که بازي هاي رايانه اي هم به طور طبيعي مورد علاقه جوانان و نوجوانان است به همين دليل، نياز طراحي و ساخت بازي هاي رايانه اي بومي به شدت در کشور و به طور جدي احساس مي شود. سعدالله نصيري قيداري يادآور شد: با توجه به اهميت چگونگي شکل گيري و شخصيت کودکان و نوجوانان در مراحل رشد بهتر است اين بازي ها را به صورت بومي در ايران توليد کنيم تا مسير رشد و تربيت آينده سازان کشور به درستي هموار شود. عضو کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي با اشاره به برگزاري نمايشگاه و جشنواره بازي هاي رايانه اي تاکيد کرد: از نظر اقتصادي سالانه مبلغ گزافي ارز براي وارد کردن بازي هاي رايانه اي از کشور خارج مي شود و شايسته نيست کاري مثل برگزاري چنين جشنواره اي که در ايران از بعد فرهنگي و اقتصادي اهميت بسياري دارد، از سوي مسئولان ناديده گرفته شود. در همين حال وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي از پيشرفت هايي در زمينه بازي هاي رايانه اي خبر داد و گفت: بايد بر توليدات داخلي تاکيد شود تا نياز به بازي هاي وارداتي در کشور کمتر احساس شود. ما از اين طريق است که مي توانيم فرهنگ اصيل ايراني را به نوجوانان و جوانان معرفي کنيم.همه اين موارد با حمايت بنياد ملي بازي هاي رايانه اي و حتي بخش خصوصي انجام مي شود. در حال حاضر 40 بازي رايانه اي با حمايت بنياد ملي بازي هاي رايانه اي در کمتر از سه سال ساخته شده است که تعداد قابل توجهي است. محمد حسيني با اشاره به توليدات داخلي بازي هاي رايانه اي ادامه داد: نيروهايي که براي توليد اين بازي ها تربيت مي شود فقط نبايد به بازار داخل توجه کنند بلکه بايد نيم نگاهي نيز به صادارت داشته باشند. بهروز مينايي رييس بنياد بازي هاي رايانه اي هم با اشاره به بخش هاي اصلي نخستين نمايشگاه و جشنواره بازي هاي رايانه اي تهران گفت: در بخش اصلي 54 اثر، در قسمت بازي هاي رايانه اي بزرگ 22 بازي، هشت بازي برخط و هشت بازي موبايل در جشنواره در نمايشگاه بازي هاي رايانه اي تهران حضور داشت که اين آمار نشان دهنده افزايش صد درصدي توليدات داخلي است. با وجود اينکه مسوولان اجرايي از پيشرفت هاي قابل توجه در اين زمينه حرف مي زنند اما، واقعيت اين است که صنعت بازي هاي رايانه اي در ايران فاصله زيادي با صنعت بازي هاي رايانه اي در دنيا دارد. هرچند ما در سال هاي اخير شاهد توليدات بومي در اين زمينه مانند گرشاسپ، سياره ميترا، عصر پهلوانان، رويين تن، ميرم هنا، قلب سيمرغ، سياوش، طلاي سياه، آسمان دژ و گاندو بوده ايم اما، نه تنها نتوانسته ايم در بازار هاي جهاني حرفي براي گفتن داشته باشيم که قادر نبوده ايم بازارهاي داخلي را هم در دست بگيريم. در واقع، بازي هاي رايانه اي توليد داخلي با مشکلات و موانع زيادي رو به رو هستند که از آن جمله مي توان به عدم جذابيت آنها در مقايسه با نمونه هاي خارجي و از آن مهمتر قيمت آنها اشاره کرد. قيمت بازي هاي رايانه اي توليد داخلي به مراتب بيشتر از نمونه هاي خارجي است و از طرف ديگر بازي هاي توليد داخلي نتوانسته اند قهرمانان و شخصيت هايي بسازند که ماندگار و تاثير گذار باشند و افراد را ترغيب به خريد نمونه هاي جديد کار خود کنند. هرچند رييس بنياد ملي بازي هاي رايانه اي در اظهار نظري اهميت سرمايه گذاري در اين زمينه را با اهميت سرمايه گذاري در زمينه انرژي هسته اي مقايسه کرده است اما، عملا سرمايه گذاري در اين زمينه مناسب نيست. از طرف ديگر، بخش هاي مختلف در اين زمينه با هم همکاري مطلوبي ندارند. صنعت بازي هاي رايانه اي در کشورهاي پيشرفته متاثر از سينما است. بسيار اتفاق افتاده است که يک شخصيت محبوب سينمايي يا کارتوني به دنياي بازي ها راه يافته است اما، در ايران چنين اتفاقي رخ نداده است. اکنون و درحالي که درآمد حاصل از بازي هاي رايانه اي بيشتر از درآمد هاليوود برآورد مي شود برخي به اين مقوله توجه کرده اند که بايد به فکر ايجاد ارتباط ميان دنياي بازي و سينما باشند. 22 اسفند سال گذشته يک کارگران سينما گفت: براي توليد بازي هاي رايانه اي با اقتباس از فيلم هاي سينمايي بايد آثار با کيفيت در کشور توليد شود. ابوالحسن داودي با بيان اينکه تعامل دو حوزه سينما و بازي هاي رايانه اي نيازمند حمايت هاي دولت و بودجه مناسب است،خاطرنشان کرد: يکي از دلايلي که بسياري از اهالي سينما به فکر ورود به حوزه بازي هاي رايانه اي نمي افتند، بحث اقتصادي اين مساله است که اگر سودآور باشد و نگراني هاي مالي تهيه کنندگان رفع شود، ورود سينما به عرصه بازي هاي رايانه اي آسان تر خواهد بود.


فایلهای ضمیمه
توجه! هیچ فایل ضمیمه ای برای این مطلب یافت نشد

نظرات شما نظر جدید