آشنایی با زبان Lua و Corona SDK

به نام خدا،در این جلسه می خواهیم با زبان LUA آشنا بشیم.لوآ یک زبان برنامه‌سازی سبُک‌وزن، بازتابنده و امری-تابعی است. زبان لوا با ساختار پردازه‌نویسی (برنامه‌نویسی اسکریپتی) و با هدف داشتن قابلیت‌های گسترش‌پذیر طراحی شده است. فلسفلهٔ اولیه ساخت این زبان، استفاده از آن به عنوان یک زبان عمومی و ساده پردازه‌نویسی بود. جامعه هدف لوا شامل کاربران نیمه حرفه‌ای هم می‌شود. در پردازه‌نویسی برای انجام توصیفات پیچیده از یک زبان نهفته شده در یک زبان دیگر استفاده می‌شود. به خاطر سبک بودن کتابخانه لوا، می‌توان لوا را با تمام قابلیت‌ها به عنوان یک زبان نهفته در سی استفاده نمود. حجم مفسر کامپایل شده حدود ۱۵۰KB است. در طراحی لوا سعی شده است از فرا ساز و کارها بیشتر استفاده شود تا در عین کوچکی، انعطاف‌پذیری زبان افزایش یابد. داده‌ساختار جدول، داده ساختار اصلی مورد استفاده در این زبان است. لوا یک مفسر اصلی دارد که توسط طراحان اصلی زبان پیاده‌سازی شده است. این مفسر دارای واسط سی نسبتاً سبک و ساده‌ای است. هر دوی لوا و جاوااسکریپت از اشیاء نمونه‌پایه استفاده می‌کنند. آنها هر دو از شِما الگو گرفته‌اند. بسیاری از مفاهیم مشترک میان آن‌ها وجود دارد، گرچه تفاوت‌های اساسی در نحو دارند. در طراحی لوا شبیه به آیکون است، شاید به این علت که هر دو از اسنوبال تاثیر پذیرفته‌اند. زبان لوا در طول زمان تغییر می‌کند، قابلیت‌هایی از آن کاسته و قابلیت‌هایی بر آن افزوده می‌شوند. لوا در صنعت بازی‌های ویدیویی محبوبیت زیادی دارد. در تعدادی از موتورهای بازی از زبان لوا برای توسعه و به عنوان اسکریپت استفاده می‌شود از جمله:CryEngineوLeadwerks Engine.از جملهٔ بازی‌هایی که از افزون‌بسته‌های (Plugin) لوا پشتیبانی می‌کنند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:Crysis،BZFlag،PlayStation Home،Dawn of War،World of Warcraft،DeathStatue Gameو... به جز بازی‌ها لوا در کاربردهای بسیاری هم تجاری و هم غیرتجاری استفاده شده است از جمله:Adobe Photoshop Lightroom،Apache HTTP Server،LuaTex،nmap،WireShark. دستورات لوا خط به خط توسط مفسر اجرا می‌شوند. در لوا همچون زبان‌های پردازه‌نویسی دیگر تابع اصلی (main) وجود ندارد (می‌توان اینطور تصور کرد که کل برنامه یک تابع اصلی است). هر بلوک کد لوا یا مربوط به مقداردهای متغیر است یا اینکه اجرای یک تابع خاص می‌باشد. ارتباط با دنیای بیرون از طریق رابط برنامه‌نویسی نرم‌افزار انجام می‌شود. متغیرهایی که تعریف می‌شوند به دو دسته عمومی و محلی تقسیم می‌شوند. متغیرهای محلی متغیرهایی هستند که حوزه آنها یک تابع خاص است. در این زبان پیش‌پردازنده وجود ندارد. در لوا مستقیماً قابلیت‌های زیادی وجود ندارد، بلکه هر برنامه‌نویس با فرا ساز و کارهای تعبیه شده می‌تواند قابلیت لازم خود را اضافه کند. این فرا ساز و کارها عبارتند از: آرایه‌های انجمنی پویا (Dynamic Associative Arrays)، ابزارهای انعطاف‌پذیر (Reflexive Facilities) و فراجدول‌ها (Metatables)

 

هدف از معرفی این زبان آشنایی مقدماتی با  زبان برنامه نویسی لوآ  هست که بتوانیم پیش زمینه ذهنی از این زبان داشته باشیم تا بتونیم  از اون در محیط  Corona SDK به اراحتی استفاده کنیم،Corona SDK یک SDK (مخفف software development kit به معنی کیت توسعه نرم افزار) است که امکانی را برای برنامه نویسان نرم افزار ایجاد می‌کند تا قادر به ساخت اپلیکیشن‌ها و بازی‌های موبایل برای آیفون، آیپاد (سیستم عامل‌های iOS) و پلتفرم اندروید باشند ما در این دوره رایگان آموزشی  با ساخت بازی برای IOS  و ANDROID در آشنا خواهیم شد.

 نمونه تصاویر باز های ساخته شده با corona sdk.

 

 


فایلهای ضمیمه
توجه! هیچ فایل ضمیمه ای برای این مطلب یافت نشد

نظرات شما نظر جدید