تحلیل اجزای تشکیل دهنده برنامه در محیط زامارین


رضا نقی لو 1394/08/23

به نام خدا،مروز می خواهیم قسمت دوم از سری آموزش های زامارین و باهم شروع کنیم.در این جلسه با محیط زامارین و بخش گرافیکی آشنا بشیم و به تحلیل اولین برنامه ساخته شده بپردازیم.در ابتدا که اولین برنامه و ایجاد میکنم برنامه ما به صورت خودکار از یک دکمه تشکیل شده که با فشار دادن اون برنامه شروع میکنه به شمردن از 0 و تا هر اندازه که روش کلیک بشه.

در بخش اول میریم سراغ محیط زامارین و توضیح بخشهای تشکیل دهنده برنامه، زمانی که به پوشه های سازنده برنامه نگاهی میندازیم میبنیم که برنامه ما از یک Reference  که در داخل این پوشه فایل های مربوط به مونو و هسته اصلی برنامه  سیستم گرافیکی برنامه هست تشکیل شده است.این قسمت مثل R.java در محیط برنامه نویسی اندروید ایکلیپس هست.پوشه بعدی هم Assets هست که معمولا فایل های خام مثل صفحات HTML برای نمایش در وب و یا Font  و غیره در داخلش قرار میگیرند،این قسمت همانند محیط برنامه نویسی ایکلیپس هست.پوشه بعدی Properties هست.در داخل این پوشه دوتا فایل وجود داره با نام های AndroidManifest.xml و AssemblyInfo.cs که در شروع ابتداییاموزش ها ما با فایل AndroidManifest.xml  کار خواهیم کرد و در دوره های پیشرفته میریم سراغ فایل AssemblyInfo.cs . هر دوتای این فایل ها سازنده های برنامه ما هستند.نام برنامه،نام پکیج برنامه،نسخه برنامه و دسترسی های مورد نیاز.پوشه بعدی Resources هست.در داخل این پوشه از سه تا پوشه جداگانه با نام های drawable برای قرار دادن تصاویر برنامه،layout محل قرار گیری لایه برنامه یا قسمت گرافیکی برنامه و در آخر هم پوشه valuesکه فایل String.xml داخلش قرار داره. و در آخر هم فایل اصلی برنامه ما MainActivity.cs که محل قرار گیری کدهای سی شارپ برنامه است.

از داخل پوشه Resources  وارد پوشه layout میشیم و فایل Main.axml رو اجرا میکنم.در واقع این فایل همون محیط گرافیکی برنامه ما رو تشکیل میده.در سمت راست بخشی وجود دارد به نام toolbox در داخلی این بخش عناصر گرافیکی برنامه مثل Button,TextView,CheckBox,RadioButton  تمامی عناصریکه در محیط برنامه نویسی اندروید وجود داشت در این بخش میتونید ببنید.زمانی که بر روی دکمه برنامه یک میکنم در سمت راست پایین بخش جدیدی ایجاد میشود.در داخل این بخش Properties مربوط به دکمه Button رو میتونید مشاهده کنید.در این بخش تمامی خواص مربوط به دکمه یا هر عنصر دیگری رو میتوانید به راحتی دیده و تغییر دهید.به عنوان مثال: id دکمه یا Style مربوط به دکمه رو تغییر بدین.در بخش های آتی تمامی این خواص را یکی به یکی بررسی خواهیم کرد.

فایلهای ضمیمه
توجه! هیچ فایل ضمیمه ای برای این مطلب یافت نشد
درباره نویسنده
admin2
رضا نقی لو
androiddev160@gmail.com
نظرات شما
نظر جدید